Aamu kirjoitteli omassa blogissaan sen verran hauskoja juttuja, että nappasin häneltä tällaisen Kerro kymmenen uutta asiaa itsestäsi -jutun tännekin.

1. Olen kova raapimaan. Raavin sekä kasvoja, mutta etenkin pohkeita. Parhaalta tuntuu, kun vetelee kutisevia jalkoja saksien kärkiosalla tai jollakin muulla terävällä esineellä. Jälki on sellaista kauniin punertavaa kohokuviota.

2. Sen lisäksi, että puren ja syön kynsiä, syön myös ympärillä olevaa nahkaa. Sormeni ovat usein verillä, koska kaivelen kynsiä ja niiden reunuksia lyijytäytekynän terällä. Kynsien kaivelu on tehokas tapa keskittyä ja pysyä hereillä esimerkiksi koulussa. Tämän addiktion takia sormenpääni ovat aina vähän turvoksissa ja punertavat. Joskus yritin kasvattaa kynsiä eikä siitä mitään tullut.

3. Minulla on harvinaisen hankalat ripset. Ne taipuvat viehättävästi alaspäin. Pari kertaa olen ottanut niihin ripsipermanentin ja kestovärin. Kauneustäti ihmetteli moneen otteeseen, miten voi olla näin omapäiset ripset, että mikään tehoaine ei saa niitä kunnolla kaartumaan. Tässä ehkä yksi syy, miksi meikkaan harvoin.

4. Minulla on pakkomielle väännellä ja venytellä itseäni. Yritän hillitä itseäni julkisilla paikoilla, mutta saatan joskus koulussakin ottaa pari etu- ja takareisivenytystä portaiden jälkeen tai muljautella lonkkia. Päivi hekottelee vieressä.

5. Eksäni tarjosi minulle kerran synttärilahjaksi privaattiesityksen naisstripparilta. Taisin kyllä sitä oma-aloitteisesti ensin toivoa. Voin kertoa, että baarin miesväki tuijotti hiljaa, kun kaksi naista käveli hämärään verhojen taakse. Oli muuten elämys.

6. Kun seurustelin toisen eksäni kanssa, petin häntä usein. Kerran olimme baarissa kahdestaan. Samalla kun hän kävi juttelemassa kaverinsa kanssa ja hakemassa juomia, minä kävin miesten vessassa toisen tyypin kanssa pikapanolla. Kun sessio oli ohi, juttelimme nopeasti jotain, minkä eksä näki. Selitin, että törmäsin vanhaan koulukaveriini ja vaihdoimme kuulumisia. Hyi hyi.

7. Lapsuudessani loppukevään ja alkukesän aktiviteetteihini kuului kivipelolla ahertaminen. Muistan, miten kaverit ihmettelivät, kun sanoin, että lähden tästä kivipellolle. Se oli älyvapaata touhua. Kerätä nyt jotain isoja murikoita kärryyn ja sama homma vuoden päästä uudelleen. Toisaalta se oli laatuaikaa, kun koko perhe oli hommissa ja ehkä sieltä lähti jokin bodari-innostus liikkeelle. Oli aina hienoa, kun sai jonkin painavan kiven ylös maasta ja isä kehui. Heh.

8. Eksälläni oli Lada. Juuri samanlainen kuin isällä joskus ikiaikoja sitten jääralliautona. Minä kun olen perheestä, jossa auto on ollut aina lapsia tärkeämpi ja jotain huippulaatua, eksän auto oli kova pala. Muistan, miten häpesin istua rämisevän auton kyytiin ja pelkäsin aina, että joku kaveri näkee meidät keskustassa. Puhumattakaan siitä, kun Lada vei meidät maaseutukotiini.

9. Samainen eksä oli hauska tapaus. Kun siskon koira oli pentu, se oli tosi villi ja hyökkäilevä. Eksä päätti vähän kouluttaa koiraa ja puri sitä kunnolla niskasta. Olin aivan järkyttynyt, kun sisko ja kaikki muut näkivät puremisen. Ajattelin, että sisko näyttää ulko-ovea eksälle, mutta hän ei voinut muuta kuin nauraa.

10. Minulla on vieläkin näkyvissä pieni arpi vasemmassa polvessa. Se tuli, kun ajelin pyörällä talliin, väistin eteen kävelevää isoa koppakuoriaista ja kaaduin. Maalaistyttö vauhdissa.