Minulla on ällöttävän imelä ihailija hörhölän keittiössä. Hän haisee hieltä, puhuu hiljaa ja epäselvästi, tulee liian lähelle ja hymyilee vähän kulmien alta arasti. Olen kaikin tavoin yrittänyt suhtautua häneen välinpitämättömän ystävällisesti ja siten, etten vain rohkaise häntä tai anna vahingossa ymmärtää, että olisin kiinnostunut hänestä.

Kunnes tein pienoisen mokan. Ruoka-ajan alettua mies jutteli erään naisen kanssa, että hänellä ei nyt juuri ole varaa vajaan kolmen euron ruokaan eikä rahaa ole tulossa pariin viikkoon. Olin ihan järkyttynyt, että hän joutuu elämään nälässä muutaman viikon, joten tarjouduin lainaamaan hänelle nuo kolme euroa.

Tajusin heti ehdotukseni jälkeen, että nyt tuli järkyttävän suuri moka. Halusin vain olla ystävällinen ja auttaa toista ruokahädässä, mutta taisinkin vain rohkaista häntä. Huh huh. Onneksi mies kertoi jäävänsä lomalle, joten pääsen hänestä eroon.

Ja sitten toiseen mieheen ja mokailuun. Löysin facebookista vihdoin seitsemän vuoden takaisen eksäni. Meillä oli jokseenkin erikoinen ja raastava suhde. En ole tainnut ketään miestä rakastaa, mutta Matista tykkäsin ihan järkyttävän paljon ja ikävä kyllä tykkään edelleen. Hän sanoi rakastavansa minua ja esitteli minut vanhemmilleen, mitä hän ei ollut koskaan tehnyt kenenkään muun kohdalla.

Kesäromanssimme aikana mies käytti huumeita ja muun muassa välitti niitä armeijassa. Piikitti itseään, peitteli pistojälkiä enkä minä tyhmä tajunnut edes tarkkailla hänen käsivarsiaan.

Hän oli lievästi itsetuhoinen ja minä halusin pelastaa hänet. Jep. Hän ei halunnut kanssani seksiä, koska kaikki hänen suhdeviritelmänsä olivat kuulemma kaatuneet liian aikaisin alkavaan seksiin. En koskaan uskonut tuota älytöntä tekosyytä, mutta kärvistelin hiljaa ja ihmettelin, mikä minussa oli vikana. Jokainen kosketus häneltä oli kuin olisin ollut taivaassa ja halusin vain lisää, mitä en tietenkään saanut.

Tapasimme, kun muutin kesäksi yhteen paikkaan työharjoitteluun. Viimeisenä iltana Matti ei pystynyt edes halaamaan minua hyvästiksi, ja olin ihan rikki ja katkipoikki. Hän oli aivan varma, ettei etäsuhteesta voisi tulla mitään, koska löytäisin kuitenkin paremman kotikaupungistani. En osannut sanoa mitään. Ajelin kotimatkalla 160 km/h moottoritiellä ja toivoin vain kolaria ja kuolemaa.

Nyt Matti kyseli facebookissa kuulumisia ja minä heitin ehdotuksen, että hän tulisi kohta alkavalla kesälomallaan käymään täällä minun luonani. Komea mies harkitsee ja haluaisi nähdä minut pitkästä aikaa. Luultavasti hän kiertää minut kaukaa eikä suhtaudu minuun enää millään tavalla. Mutta minä. Huoh. Kaikki vanhat tunteet heräsivät eloon jo olemassa olevien lisäksi.

Tässä tulee vielä sydänsuruja.