Ajattelin joskus, että vain fyysisesti vaikeasti sairaalla on oikeus haluta kuolemaa, lopullista vapautusta kärsimyksestään. Että kenelläkään läheisellä tai melkein läheisellä ei ole silloin varaa tulla vaatimaan, että sairas ihminen jatkaisi väkisin elämäänsä vain sen vuoksi, että muiden ei tarvitsisi surra ja käsitellä kuolemaa. Mutta miksi henkisesti sairaan tapaus olisi yhtään erilainen. Jos kärsii vuosikaudet mielisairaudesta ja kaiken päälle toivoo ja haluaa kuolla, miksi pitäisi jatkaa kärsimystä. Varsinkin jos on kerta toisensa jälkeen hakenut ja pyytänyt apua eikä mikään ole kuitenkaan auttanut. Kenellä on oikeus tulla vaatimaan, että tämän ihmisen kärsimyksen pitää jatkua hinnalla millä hyvänsä. Eihän fyysisesti sairaallekaan tulla sanomaan, että nyt vain sinnittelet ja joku päivä tuntuu paremmalta.

Olen pohtinut tätä asiaa paljon. Kenen vuoksi minä yritän jaksaa ja rämpiä tätä elämää läpi. Kuka sanoo, ettei nuori ihminen voi kuolla. Miksi minun pitäisi elää, jos en ole viiteentoista vuoteen sitä halunnut. Miksi minun kärsimykseni pitäisi jatkua muiden vuoksi. Ei minulla ole yhtään enää voimia jatkaa tätä, vaikka en missään nimessä haluaisi satuttaa isää ja siskoa ja läheisiä ystäviäni.

Äiti kärsi paljon ja kauan. Kaikki näkivät sen ja avuttomina seurasivat vierestä. On väärin verrata minun ja äidin tilannetta, mutta minäkin kärsin. Minun kärsimykseni ei vain näy kenellekään. Pidän sen itselläni, koska kukaan ei voi ymmärtää, mikä helvetti ja tuska on minun mielessäni. Enkä ikimaailmassa haluaisi kenenkään ymmärtävänkään tai osallistuvan sen taakan kantamiseen, joka minulla on. Haluan suojella läheisiäni, ettei heidän tarvitsisi tietää, miten paha ja tuskainen olo minulla on.

Se joka haluaa pelastua, pelastuu jossain vaiheessa joko omin tai muiden avuin. Minä en halua pelastua. Voisiko joku ihminen tai korkeampi voima antaa läheisilleni ymmärrystä hyväksyä sen. Jos kuolen, se on juuri sitä mitä olen yli puolet elämästäni halunnut. Voiko ihmiselle enää paremmin käydä kuin saada ja kokea se, mitä eniten haluaa.