Koville ottaa edelleen. Myös tässä uudessa työpaikassa on eräs elämäänsä ja sh-opiskelijoihin kyllästynyt täti, joka ei sanojaan eikä ilmeitään säästele. Olen nyt viikon verran kärsivällisesti häntä kuunnellut ja yrittänyt ymmärtää. Eilen päätin, että jos nainen vielä kerran nälväisee jotain minulle, kerron vastapainoksi oman mielipiteeni.

Minä kestän aika paljon paskaa ihmisiltä ja välttelen riitoja, mutta jossain menee raja. En voi sille mitään, että olen vasta opiskelija enkä osaa tai tiedä lähellekään sitä määrää, jonka alalla kolmekymmentä vuotta ollut osaa. Otan mielelläni vastaan neuvoja ja opastusta, mutta asiat voi sanoa ystävällisestikin. Onneksi nainen oli loppupäivän hiljaa, joten pidin suuni kiinni.

Olin koko viikonlopun yhden aivan ihanan sairaanhoitajan "suojissa". Hän on ihan kuin kätilötätini. Sellainen sydämellinen ja ymmärtäväinen hoitaja, jolla on tajuton määrä elämänkokemusta ja hoitoalan osaamista. Juttelimme viikonlopun aikaan kaikkea mahdollista äidistäni ja hän varmisteli, miten pärjään ja oli aina valmis tarjoamaan apua. Hänen kaltaisiaan hoitajia pitäisi olla enemmän. Jos joku avoimesti ja ystävällisesti opastaa ja neuvoo, siitä saa niin paljon enemmän kuin jos joku vain nälvii, tuhahtelee ja valittaa.

Perjantaina jäin tuijottamaan, kun työpaikalta haettiin vainajaa ruumisautolla. Se näkymä, musta ruumisauto ja valkoinen arkku, oli kuin olisin hypännyt ajassa kolme vuotta taaksepäin. Minä hakemassa Mikaa sairaalan kylmiöstä. Kaulassa Teijan hopeinen kaulaketju. Valkoinen paita, eloton veli. Isä itkee ja mietin, kantavatko äidin jalat vai kuoleeko hänkin. Minä istumassa ruumisauton etupenkillä. Katson taakseni ja siellä on valkoinen arkku ja veljeni. Kunnes havahduin ja tajusin, että olen töissä. En voi alkaa täällä itkeä.

No, enää vain kahdeksan työpäivää ja homma on ohi. Selvittelen ahdistustani sitten elokuussa, kun terapia jatkuu.

Pienoisen jahkailun jälkeen varasin matkan. Kaveria en saa mukaan, mutta ei se enää niin paljon haittaa. Löysin kivan hotellin ja tilille jäi kummasti rahaa maksamisen jälkeenkin. Eihän tätä rikastumista estä mikään.